5S YÖNETİMİ UYGULAMA REHBERİ

5S Nedir, 5S Adımları Nelerdir?

1.Adım Ayıklama (Seiri)

5S adımlarından birincisi gerekli olan ve elimizde tutmamız gereken şeyler ile, gereksiz olan ve atmamız gereken şeyleri birbirinden doğru şekilde ayırt etmektir. Ardından gereksiz olandan kurtulmalı ve gerekli olanı kullanım sıklığına göre yerleştirmeliyiz.

Ön Hazırlık

Fotoğraf – Video çekimi :

Amaç : Gereksiz her şeyden kurtulmak

Araç: Kırmızı Etiket Kampanyası

 Kırmızı Etiket işletmede gerekli olan ile gereksiz olanı birbirinden ayırt etmemizi sağlayan bir tekniktir.

Gereksiz olan nesne belirlendiğinde üstüne kırmızı etiket asılır ve böylece herkes neyin ortadan kaldırılması gerektiğini anlayacaktır.

Ardından Kırmızı Etiketli nesneye ne yapılacağına karar verilir.

Kırmızı Etiket Uygulama Aşamaları

  1. Aşama : Kampanyanın Başlatılması
  1. Aşama: Kırmızı Etiket asılacak nesnelerin belirlenmesi

 Aşama: Kırmızı Etiket asma standartlarının belirlenmesi

Gerçekten gerekli olanı gereksiz olandan ayıracak kriterleri açıkça belirlemeliyiz.

Örnek 1: Normal bir şirket “Gelecek 1 ay içinde kullanılacak her şey gereklidir. Geri kalan her şey gereksizdir, etiketlenmelidir.”

Örnek 2: Daha sıkı bir şirket “Gelecek 1 hafta içinde kullanılacak her şey gereklidir. Geri kalan her şey gereksizdir, etiketlenmelidir.”

Örnek 3: Tekrarlayan üretim sistemine sahip şirket “Geçen 1 ay içinde kullanılmamış herhangi bir şeye artık ihtiyacımız yoktur, etiketlenmelidir.”

  1. Aşama: Kırmızı Etiketlerin hazırlanması
  1. Aşama: Kırmızı Etiketlerin takılması
  1. Aşama: Kırmızı Etiketli nesneye ne yapılacağına karar verilmesi

 Elden Çıkarmanın Çeşitli Yolları:

Kampanya sonrası kontrol çalışmaları

  1. Adım Düzenleme (Seiton)

5S adımlarından ikincisi ise elimizde tutmaya karar verdiğimiz şeyleri ihtiyaç duyulduğunda kolayca bulabilmek ve kullanabilmek için yaptığımız düzenlemelerdir.

  Amaç: İşletmede öyle bir düzen yaratmalı ki, ihtiyaç duyduğumuz şeye kolayca ulaşabilelim.
Her şeyin bir yeri ve her yerin bir ismi olmalı.

Araçlar, Adımlar:

Temizlik

Seiton yerleşimin standartlaştırılması demektir. Ancak her şey temiz olmadan işe başlayamayız.
Adımları

Tüm kapalı alanları kapsayacak şekilde işletmeyi adresleyin.

Boyama Stratejinizi Belirleyin

Yer Çizgilerinin Çizilmesi

Sınır Çizgilerinin Çizilmesi

Bu çizgiler genelde çalışma alanlarını ve özel bölgeleri birbirinden ayırırlar. Genelde sarı renk kullanılmakla birlikte beyaz renkte kullanılır.

Giriş – Çıkış Çizgilerinin Çizilmesi

 Kapı Açılış Çizgilerinin Çizilmesi

Trafik Akış Çizgilerinin Çizilmesi

Tehlikeli bölgelerin çizilmesi (Kaplan Deseni)

Stok bölgelerinin çizilmesi

 İşletme içinde düzenin sağlanabilmesi için çeşitli işaretleme sistemleri kullanılmalıdır.

Fabrika, atölye, üretim hattı, proses seviyeleri için sırayla işaretlemeler yapılmalıdır

1.Adım: Yerleri belirle

Her nesne için kullanım açısından en uygun yeri tespit edin (kullanım sıklığına bakarak)

  1. Adım: Yerleri hazırla

Rafları ve dolapları düzenle (FIFO kuralına uyum)

Kapak ve kilit kullanımından kaçınılmalı

  1. Adım: Yerleri işaretle

Her şeyin nereye konacağının gösterildiği işaretlemeleri yap.

  1. Adım: Nesneleri işaretle

Nesnelerin, rafların, dolapların ad / kodlarını gösteren işaretlemeler yap

  1. Adım: Miktarları belirle

Her stok bölgesi için minimum ve maksimum stok miktarlarını işaretle

  1. Adım: Düzenlemeyi bir alışkanlık haline getir

3.Adım Temizleme (Seiso)

5S adımlarından üçüncüsü ise her yeri temizce süpürmek, her şeyi temiz tutmak, istenmeyen her türlü nesneyi çalışma ortamından uzak tutmaktır. Böylece anormallikler hemen fark edilecektir.

Temizlik Uygulanmayan İşletmelerde Görülen Problemler:

Amaç: Tüm kir ve pislikten kurtularak lekesiz tertemiz bir işyerine sahip olmak.
Her zaman teftişe hazırlanıyormuş gibi temiz olunmalı.

 Adımları:

  1. Neleri temizleyeceğinize karar verin
  2. Kimin temizleyeceğine karar verin
  3. Temizleme metoduna karar verin
  4. Temizleme araç gereçlerini hazırlayın
  5. Temizleyin
  6. Adım: Nereleri Temizleyeceğiz?

Stoklama alanları

Ambarlar, işletme içi stok alanları, raflar vs.

Ekipmanlar

Tüm makina ve ekipmanlar, kalıplar, taşıyıcılar, jig, araç ve gereçler, dolaplar, masalar, sandalyeler, tesisatlar vs.

Çevre

Koridorlar, pencereler, duvarlar, tavanlar, toplantı mekanları, elektrik lambaları, tuvaletler vs.

  1. Adım: Kim Temizleyecek?

3.Adım: Temizleme Metodunun Belirlenmesi

  1. Adım: Temizleme araç gereçlerinin hazırlanması
  1. Adım: Temizlik Yapılması

4.Adım Standartlaşma (Seiketsu)

5S adımlarından dördünücüsü ise ilk 3 S ile elde ettiklerimizin devamlılığının sağlanmasıdır. Gelinen noktayı standartlaştırmalı ve geri dönüşe imkan vermemeliyiz.

Amaç: 3S şartlarını tam olarak sağlamak ve hataların temel nedenini bulup ortadan kaldırmak.

Bunları sağlamanın yolu sürekli her şeyi kontrol etmekten ve uygunsuzlukları gidermekten geçmektedir.

 3S’in Sürekliliğini Sağlamanın 3 Yolu

  1. Yol: 3S Sorumluluklarını Paylaştırın
  1. Yol: 3S Görevlerini Düzenli Görevler Arasına Alın
  1. Yol: 3S Korunum Düzeyini Kontrol Edin

5.Adım Disiplin (Shitsuke)

5S adımlarının beşincisi ve son adımı ise  doğru işlemlerin devamlılığının sağlanmasında kalıcı bir alışkanlık yaratılmasıdır. Elde edilecek disiplin ile belirlenen prosedürlere uyumun devamlılığını sağlamalıyız.

Amaç: Doğru Prosedürlerin (uygulamaların) tam anlamıyla korunumu alışkanlık haline getirmek.

 Disiplin Olmazsa 5S’e Ne Olacağına Dair Olasılıklar:

Disiplin Sağlamak için Öneriler

5S Tekniği Uygulama Takvimi

5S Faaliyetlerine Karşı Gösterilen Dirençler

Dikkat: 5S Faaliyetlerinde Önemli Köşe Taşları

5S Faaliyetlerine Herkesin Katılımını Sağlayın

Üst Yönetimin İznini Alın

Nihai Sorumluluk Şirketin Tepe Yöneticisindedir

Anlaşılmaya Çalışın

Her şeyi Usulüne Uygun Yapın

Yönetici Bizzat 5S Denetimlerine Katılmalıdır

5S Tekniğinin Yerleştirilmesinde Asla Yarı Yolda Durmayın

5S Tekniği Diğer İyileştirmelere Doğru Atılmış Bir Köprüdür

 

“Kalıcı olmak için dönüşüm şart.”

EVOLİS Kurumsal Yönetim Hizmetleri